Fra den 22. marts 2023 kan medlemmer af en A-kasse selv vælge, om de vil afholde samtaler med deres A-kasse ved personligt fremmøde, telefonisk eller ved personligt digitalt fremmøde via video. Dette er en ændring, som er fastsat i BEK nr 304 af 20/03/2023 i henhold til § 62, stk. 10 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Som udgangspunkt vil medlemmet have ret til at bestemme formen på rådighedssamtaler og øvrige samtaler med A-kassen i hele deres ledighedsperiode. Den eneste undtagelse er den første samtale med A-kassen (cv-samtalen), som skal afholdes ved personligt fremmøde. De gældende regler om antallet af rådighedssamtaler og indholdet i samtalerne ændres ikke.
Dog kan A-kassen beslutte, at en samtale skal afholdes ved personligt fremmøde, hvis A-kassen vurderer, at der er behov for en fysisk samtale, herunder hvis medlemmet har behov for særlig vejledning om jobsøgning eller hvis der er tvivl om medlemmets rådighed.
Tidligere har medlemmer kunne vælge formen på rådighedssamtaler efter 6 måneders sammenlagt ledighed, men med den nye bekendtgørelse vil valgfriheden gælde for hele ledighedsperioden og både for rådighedssamtaler og andre samtaler.
Ifølge § 41, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 1700 af 19. august 2021 om rådighed, er der fastsat regler om, at A-kassen skal vurdere medlemmets rådighed ved to personlige samtaler i A-kassen inden for de første 6 måneder af medlemmets ledighed. Den første samtale skal holdes senest, når medlemmet har haft 3 måneders sammenlagt ledighed. Den anden samtale skal holdes tidligst, når medlemmet har haft 3 måneders sammenlagt ledighed og senest 6 måneders sammenlagt ledighed. I resten af ledighedsperioden skal A-kassen undersøge og vurdere medlemmets rådighed ved en samtale, når A-kassen vurderer, at der er behov for det.